fredag, juni 27, 2008

Bra på mycket

Danskarna är bra på mycket, men inte på att ge information på tågen. Eller innan man går på tågen för den delen. De har ju den här fiffiga ordningen att tågen går med fem minuters mellanrum, för att sedan ha 15 minuters paus (detta har jag aldrig förstått, borde väl vara så mycket smartare med ett tåg var tionde minut???), och när ett tåg då blir försenat, så blir det andra också det.

Idag när man kom av färjan så står två tåg inne, d.v.s. det som normalt avgår .11 (och som man aldrig hinner med), och det som borde avgå .16. Men det stod att det skulle avgå .36 på skärmarna. Så då hoppar man på det gamla skrangliga .11 tåget. Men det går inte heller. Och kl. 16, lo and behold, avgår tåget på spåret bredvid. Det man brukar ta, men som enligt informationen skulle gå .36!!! IRRITATION!

Så nu sitter jag här och skranglar på ett gnisseltåg, som får trumhinnorna att vilt protestera varje gång det ska stanna på en station. Det är faktiskt min tid det här. Mitt liv. Och visst, det är egenvalt och det hela. Men det är ändå så irriterande!!! Som kontrollfreak så går inte tågpendlande riktigt ihop med ens livsstil. Att inte kunna kontrollera när man kommer iväg, kommer fram, kommer hem, är faktiskt ganska jobbigt.

Men, vi har iaf kollektivtrafik. En bra kollektivtrafik som trots allt oftast kör enligt tidtabellen (fast då är ju naturligtvis ofta färjan lite sen så att man riskerar att missa sitt tåg om man inte gör ett olympiskt 400-meters lopp). Fredagsgrinig. Det är vad jag är.

/S

Inga kommentarer: