onsdag, juni 25, 2008

Svikt och svek

Vaför känns det som om jag glömt något idag?
Den där luriga känslan i kroppen, att allt inte är som vanligt. Man väntar på hugget och "NEJ!":et, det fasansfulla i att komma ihåg att man har glömt något (mer eller mindre) vitalt. Knepigt.

En sak jag har kommit ihåg är iaf att ta med min senaste lönelapp från Campus till jobb, för idag ska det ringas lönekontor!

Jag har i tre månader gått och väntat på att få utbetalt 33 semesterdagar, men har fortfarande inte sett röken av pengarna. Första månaden fick jag en massa pengar, men det visade sig att lönekontoret gjort fel och betalat ut en vanlig lön, så den fick jag snabbt betala tillbaka (vilket jag också gjorde). Andra månaden tänkte jag att "man får ju alltid överbliven semester utbetald i maj månad" (- det fick jag iaf när jag hade varit timanställd), men inte kom det några pengar då heller. Då förklarade jag det med att min anställning trots allt löpte till siste maj, eftersom jag blivit tjänstledig de sista två månaderna. Med anställningen avslutad, lyxig semester på g, och ny dator inköpt, gick jag så och väntade på lönekuvertet, för nog är det väl ändå så att man får semesterersättning utbetald månaden efter anställningens slut? Så har det varit på alla andra tillsvidarejobb/feriearbeten/vikariat jag haft.

Lönekuvertet låg där, jag dreglade över mina pengar, öppnade, och såg en utbetalning på: 566 kr! Va?!?!? Ett semestertillägg som har att göra med ökad inkomst. Inga semesterpengar. Halleluja, de har däremot reglerat min löneskuld, vilket kanske får betraktas som en ljuspunkt.

Jag MÅSTE få mina semesterpengar nu! Jag ska ju för katten på SEMESTER!!! Så idag ska jag vara så satans sockersöt jag bara kan, och kan till och med tänka mig att klämma ut en tår ifall det riktigt skulle krisa. Jag har varit snäll och foglig och gjort vad de velat, nu får de ställa upp för mig! Basta!

/S

Inga kommentarer: