måndag, juni 29, 2009

Vispgrädde eler vipsgrädde?

Ja, det är i alla fall konstaterat att våran lilla dotter både vill ha mat bums, och i stora mängder när hon får bestämma. Och det går ju liksom inte riktigt att säga emot när man bara möts av hjärtskärande skrik om man nekar henne att amma inom tio sekunder från det att hon gjort det tydligt att det är mat hon vill ha! =)

var hos distriktssköterskan i veckan för första gången, och då frågade hon om det var just vispgrädde jag producerade. "Lilla" Nova hade nämligen ökat 600 gram på 9 dagar... Härligt med en liten dunderklump! Hennes viktkurva pekar rakt uppåt, 4,4 kg nu.

Tänk att vara så liten och inte behöva bekymra sig om vikt och sånt. Själv börjar man redan hoppas på att det så sakteliga minskar och krymper både här och där. =) Det där med nio månader upp, nio månader ner är väl mer realistiskt, men när det är Beach 2009 och man själv sitter med tio extra kilon och extra hudflärp på magen så vill man inte direkt spatsera omkring i bikini... Suck, dagens I-landsproblem...

Kanske bara ska gotta mig åt det faktum att barnmorskan strax efter förlossningen sa att det inte var någon som helst bra idé att försöka hålla igen med kalorierna när man ammar, snarare ska man tänka att man behäver äta som en skogshuggare. Tydligen är 3000 kalorier lagom under amningsperioden. Det går nog ner ska ni se. måste bara hitta nyttigheter med kalorier istället för de där snabba och supergoda... Graviditeten var ju ett snedsteg från min "inte-äta-godis-chips-eller-dricka-läsk" livsstil, så nu har man ett sockerberoende i kroppen, men jag har bestämt mig för att inte ge efter. Jag vet ju att jag klarar mig utan! Sen är jag ju inte helt rigorös heller. Cider räknas inte som läsk, nötter räknas inte som chips, glass är inte godis... Det gäller att hitta och tillåta sig vissa undantag, annars tror jag att jag blir galen! =)

Jaja, nu ska vi iaf strax iväg och hitta god mat till ikväll, vi får besök av Mackan och Erica och tänkte anordna en grillning.

/S

Inga kommentarer: