måndag, augusti 24, 2009

Aktivera mera!

Idag var det dags för mig och Nova att premiärprova ytterligare ett välkänt fenomen för alla småbarnsföräldrar - föräldragruppen.

I god tid var vi ute genom dörren, hann fram till Olympiakliniken i god tid, och satte oss ner i soffan för att invänta övriga gruppdeltagare. Då började det. Svettningarna. Jag känner mig som en klimakteriebomb varenda gång jag rör mig utanför dörren. Så läckert att hälsa och ta i hand med folk när man känner att handflatan är sisådär fuktig, svetten hänger i ögonbrynen, och den fina lila tunikan som jag dagen till ära hade tagit på mig för att vara lite färgglad har stora mörka märken under brösten och på ryggen. Det är bara att dra en djup suck och finna sig i situationen. Jag fick använda Nova som kamouflage första halvan av mötet, men sen struntade jag i det hela. När man väl har delat detaljerna om sin förlossning med varandra känns det liksom som att en svettfläck här och där inte är hela världen... =)

Det var ett himla trevligt möte med fem andra mammor (ja, inte en pappa i närheten som distriktssköterskan vant konstaterade när vi samlats allihopa) och fem oerhört gulliga små bebisar. Det är så kul att se hur det redan finns så stora likheter medan mammor och barn, och jag började inse att jag kanske satt med en liten mini-Sofie i knät. Det är också intressant att ännu en gång kunna konstatera att bebisar lätt faller för grupptrycket. När en bebis börjar gny så sätter gärna de andra igång, och när en bebis ville bli matad dröjde det inte länge förrän vi alla satt där och ammade eller gav flaska. =)

Så här i början var det ganska trevande och korta små svar, och eftersom vi inte pratade alls om oss själva så kände man lite att man kanske bara har barnen gemensamt. Men jag hoppas att vi får tillfälle att prata mer med varandra under de kommande träffarna, för jag vill gärna komma ut och umgås mer med andra föräldrar. Man märker verkligen att det behövs "pratas bebis" då och då, och det vill man kanske inte alltid tvinga sina kompisar att lyssna på.

Nu ska jag ringa runt och försöka få tag i någon som kan skriva upp mig och Nova i en klass med babyrytmik. Var det förresten nån som sa att jag vara på mammaLEDIGHET..? Hahaha

/Sofie

Inga kommentarer: