torsdag, oktober 01, 2009

Vart tar tiden vägen..?

Dygnet har 24 timmar. Jag sover max nio av dem. Ändå känner jag mig oftast så totalt oproduktiv när dagen är slut. Det hänger ständigt en massa måsten över mig, saker som borde göras. Men det skjuts allt som oftast framåt.

Jag vet att jag är nybliven mamma, och jag vet att det är det som ska (och får) ta mest tid i mitt liv just nu. Dagarna med Nova är inget jag nånsin skulle vilja byta bort, men det är ju i slutändan långt mer än ett heltidsjobb det här med att vara mammaledig. Det börjar liksom inte klockan åtta och slutar klockan fem, om man säger så. =)

De stunderna på dagen då hon tar sig en liten lur (och ja, de är oftast små och korta, eftersom hon sover hela natten igenom) försöker man hinna med. Det där allra nödvändigaste. Som att borsta tänderna. Tvätta sig. Ta på sig något annat än en småblommig pyjamas. Äta en bit. Sen vips är mitt lilla gosegryn vaket igen, och då ska det full underhållning på, för leka själv det går inte så bra.

Läser smått irriterat på alla mamma/föräldrasajter där det står "HA inte dåligt samvete för att det ser ut som ett bombnedslag hemma" "Ta och lägg dig på soffan med en trevlig bok när du får en paus istället för att städa/laga mat/vattna blommorna/tvätta kläder". Jo tack, det kan jag kanske göra till viss del. Men mitt liv innan mammaledigheten bestod inte enbart av jobb och hushållssysslor, och därför gör det inte det nu heller. Dessutom hade jag (och inte minst min sambo) blivit skvatt galna av att det ser ut som skit hemma vareviga dag. Inte bra för familjesämjan.

Rävsax. Det är ordet för dagen.

Nu ska jag försöka gå och göra alla de där nödvändigheterna innan lilla Nova slår upp sina små blå på nytt, för nu har hon redan sovit i en halvtimme! =)

/S

Inga kommentarer: