måndag, november 16, 2009

Snörvel

Vi har inte nått dithän ännu. Men jag går och snörvlar, och Nova har en läskig seg hosta som gör att hon inte är på bästa humör.

Och genast kommer tankarna. Är det baconfeber? Ska man ringa sjukvårdsupplysningen? Ska man be om tid hos doktor?

Det är nu man står som handfallen nybliven förälder. I fem månader har Nova varit frisk som en nötkärna och haft ett prima humör. Men för två dagar sedan började det komma små host, och igår kväll var det en ettrig slemmig hosta som började. Jag och Richard verkar i detta stadiet vara mer berörda än Nova själv, hon hostar lite och går sedan vidare liksom, medan vi undrar om det inte var en lite längre hostattack denna gången, om hon inte låter lite rosslig även när hon andas. Problemet är ju att man inte kan fråga henne hur hon mår, hur hon upplever det hela.

Försöker läsa mig till symptom på sjukvårdsupplysningens hemsida, om när man ska ta kontakt med vården osv. Först blir man fasansfullt förskräckt och börjar inbilla sig att Nova har en massa symptom och sjukdomar. Och sedan blir man så jävla mellanmjölks-svensk och tänker att "nämen inte ska jag besvära" "det är säkert ingen fara". Men faktiskt, för en gångs skull kanske jag ska bli den där besvärande mamman som ringer och frågar och undrar och är hönsig. Wait for an update.

/S

Inga kommentarer: