tisdag, juli 13, 2010

Hur gör man?

När man väljer tåg?

Jag lyckas obönhörligen alltid välja fel. Som idag, när jag hade bestämt mig för att ta ut en av mina övertidstimmar och stämpla ut lite tidigare. Väl framme på Hovedbanegården aviserades det att det tåg jag först tänkt ta var cirka tio minuter sent. Sen blev det mindre. Men något tåg dök inte upp. Samtidigt skulle det avgå ett tåg från en annan perrong med destination Helsingör ungefär samtidigt som tåg 1 förväntades ankomma till perrongen. Så när en minut återstod till tåg 2s avgång och det fortfarande inte kommit ngt tåg 1, sprang jag fort som fasen över och hoppade in i tåg 2. Som blev stående. Och stående. Medan tåg 1 kom in på perrongen. Och lämnade perrongen fem minuter senare. Kvar satt jag i tåg två. Som efter tio minuter aviserade att man saknade konduktör, men snart skulle var på väg.

Nu sitter jag här, medan tidtabellen radar upp att jag kommer att ankomma till Helsingörs station 16.06, och dörrarna till Scandlines stängs 16.07... Det är liksom som att bli extra knäppt på näsan.

Och plötsligt inser jag att en där övertidstimmen bara ätits upp av allt trafikstrul, och jag kommer inte att vara hemma ett jävla dugg tidigare än om jag jobbat en timme längre...

/S

Inga kommentarer: