söndag, augusti 17, 2008

Åt h*lvete

med svenska firmafester!!! =)

I fredags var det sommerfest på CAU (mitt center), och vi var omkring 80 glada människor som umgicks och festade natten lång. En sådan uppslutning, hängivenhet och teamspirit har jag aldrig upplevt i Sverige. Nånsin!

Vi började eftermiddagen med att uppdelade i lag och utstyrda i våra respektive färger (jag var blå - med tillhörande megasolglasögen med gott om blingbling - bra mycket bättre än gula lagets knalliga skärmkepsar iaf), ge oss ut i Köpenhamn på skattjakt. Så himlans roligt, massor av frågor och skratt, och naturligtvis enligt god dansk sed hade vi fått med oss pengar för att stanna på en pub och ta en öl.. =)

Under detta ölstopp fick jag erfara att världen ibland är bra liten - fick ett samtal från mamma och pappa, som tog en eftermiddag i stan, och det visade sig att de satt på en pub cirka 80 meter bort!!! Så de fick sig naturligtvis en liten påhälsning.

Efter skattjagkt var det återfärd till Isalnds brygge, och en halvtime att byta om till festkläder, innan vi gick till bryggans kulturhus för fest. Och vilken fest. Efter middag uppblandade med en från varje lag per bord, fick vi åter samla oss i lagets färger och ta oss igenom ett 100 frågor stort musikquiz. Jag, som brukar vara en hejare på just sådant fick se mig slagen, då en stor del av låtarna - oavsett tema - var danska slagdängor som jag aldrig hört talas om... =) Needless to say, vi vann inte - men kom på en hedrande fjärdeplats av 16 lag. Ändå rätt OK!

Sen... Sen var det bara dans för hela slanten. Jag tror att jag var uppe på dansgolvet fem timmar i sträck! OCH, släng er i väggen svenska grabbar som bara dricker öl, i danmark så dansar killarna också! Hurra! Hurra! Hurra! Det var pardans och massdans och total kaos på dnasgolvet. Högsta chefen tog svängomer med en massa damer, och vi andra skrattade och såg på.

Mitt i detta kaos hände en sån där underfundig grej som man inte riktigt kan förklara. Jag kan inte ens förklara bort det med att jag var berusad, eftersom jag efter två öl och ett glas vin under hela dagen, bara druckit vatten för resten av kvällen. Jag hade nämligen börjat upptäcka ett mönster - danskar ÄÄÄÄLSKAR svensk schlager! Och av någon underfundig anledning så fann jag att när Lena Philipssons "Det gör ont" började dåna ut ur högtalarna, jo då hoppade jag upp på scenen, grabbade mikrofonen och brast ut i dans och sång. Till åhörarnas jubel! I tre minuter var jag en veritabel Lena Ph, fast jag anar att jag mer såg ut som en stackars dragqueen à la Priscilla - öknens drottning. Men va fan, för tre minuter var jag drottning, och även om ingen följde i mina fotspår för resten av kvällen, så tyckte alla bara att det var skitkul!

Jag missade även sista tåget hem, men har så gulliga arbetskamrater så jag fick sova hos Dorthe. Vi stängde stället. Och dansade vidare längs gatan när vi gick därifrån på väg till en taxi. En sådan makalöst lyckad kväll!

/S

Inga kommentarer: