torsdag, februari 14, 2008

Addictions

Idag är en dag då jag ska sätta namn på olika beroenden. Detta är inte lika allvarligt som det låter, men jag märker tydligt att jag är en sån person som blir väldigt uppslukad i saker och helt går in för saker i perioder, och det blir nästan som beroenden... Nedanstående är utan ibördes rangordning.

1. Kärlek. Ja, jag är en kärleksnörd, en människa som alltid älskat, har lätt för att bli kär, ibland älskar lite för mycket, och som har haft turen att bli älskad tillbaka.

2. Scrapblog. Well, detta är kanske ett ytterst tillfälligt beroende, men den senaste veckan har jag återupptäckt hur kul det är att fippla med foton och bygga upp något vackert byggt på minnen. Mitt projekt just nu är en scrapbook över min och R:s resa över USA, jag har i skrivandets stund hunnit till Washington DC. (Mycket kvar att göra med andra ord)

3. Mat. Det är bara att erkänna. Jag älskar mat. Är beroende av mat och matlagning, spännande ingredienser och inte alltid i lagoma portioner. Betänk därför vilken otrolig pärs det är när man ska försöka gå ner i vikt, vilket ju är en naturligt konsekvens av detta beroende ( om man inte vill se ut som en köttbulle förstås).

4. Böcker. Spännande mysterielösande böcker, fnittriga kärleksromaner, episka historier, att bara få byta sin egen (stundtals gråa och tråkiga) verklighet mot någon annans är ett nyttigt beroende som får mig att må toppen.

Sen får vi se om det kommer fler, men nu kommer datorkillarna och lägger beslag på min dator, så de filosofiska funderingarna får jag återkomma till...

14.20


Nu kan jag fortsätta, efter att vi har fått en ny fin etikettmaskin på skrivbordet. Det kanske finns de av er som tänker "Vad GÖR hon, sitter och bloggar på arbetstid...???" Jag frågade mig själv detsamma, och fick lite dåligt samvete först. Men, jag GÖR ju faktiskt mitt jobb. Jag sitter för tillfället i recetionen, jag bemöter alla som kommer och behöver hjälp, jag svarar på alla inkommande telefonsamtal, jag håller koll på bokningar och beställningar. Och det blir ändå tid över. Jag har dessutom gjort alla Näktergalen-uppgifter jag kan komma på. Ska jag då sitta och rulla tummarna? Nej. Det tänker jag inte. Bara så att vi har det klart och utrett... =)

5. Bargains. Jag älskar reor, extrapriser, erbjudanden, och är en av dem som är dum nog att ofta handla för mer an vad hon hade tänkt sig bara för att det är extra billigt. Därför köper jag ibland både två och tre och fyra exemplar av någonting (detta gäller särskilt kläder...). Nu i dessa otroligt strama budgettider gäller det ännu mer. Vid senaste storhandlingen hade jag verkligen kollat runt på alla stans stormarknader, och eftersom Willys hade 2 för 1-vecka handlade vi där. patetiskt, va?

6. Solsken och värme. Jag är ingen vintermänniska. Det är på ett djupare plan än att jag bara ogillar vintern. jag avskyr verkligen innerligt allt som inte har med sol och värme att göra. Jag struntar i årstidernas skiftningar, struntar i höstlövens falande och krokusarnas blomning. GE MIG SOLSKEN, VÄRME och jag är NÖJD. HELnöjd.

Hmmm... nu kommer jag inte på fler för tillfället. Men det kanske räcker så?

/S

Inga kommentarer: