onsdag, juni 04, 2008

Skattjakt

Igår hade vi områdesdag på jobbet, ett tillfälle att under arbetstid ha roligt tillsammans och lära känna varandra bättre. Vad vi skulle göra hade lyckats hållas hemligt, det enda var att vi inte kunde ta med våra handväskor, och at det fanns en liiiiiten risk att vi kunde bli blöta...

Den där lilla risken blev snart något stort, så avdelningen räknade med kanottur på kanalerna, forsränning och jag vet inte vad. Dessutom lades eventuella attiraljer som mobil, plånbok etc ner i plastpåsar (själv hade jag valt kjol och hade därför solglasögon som enda medhavda...).

Tji fick vi, för klockan halv två dyker det upp en man som berättar att vi ska ut på skattjakt i staden. Tjohooo! En jättebra möjlighet att lära känna staden bättre, och på en alldeles perfekt underbar dag också!

Jag hamnade i röda laget, tillsammans med bara andra tjejer. Vi lade ribban högt och kallade oss vinnarlaget redan från början. Det visade sig att vi var ett lag som kompletterade varandra väldigt bra! Första uppgiften, ett bokstavschiffer, klarade jag vid första anblick på pappret (jag älskar ju sånt), andra uppgiften - ett minfält, kommunicerade vi enkelt via handklappar. Tredje uppgiften, blåsrör, var jag rent ut sagt KASS på, och drog nog ner mitt lags snitt en hel del, men att ta direktioner att gå mellan käglor med förbundna ögon och fastbunden med en annan lagkamrat gick galant!

Sista uppgiften var det bästa. En dunk rymmer 5 liter. Du ska fylla den med 4 liter, och det enda hjälpmedel du har är två 1 1/2-liters flaskor som du kan fylla och tömma. Hur gör du? Kom gärna med förslag!

Jag hade hört talas om uppgiften tidigare, så jag satte mig ner och tänkte en stund, sen löste vi den på studs! Också min typ av uppgift! Instruktören berättade sedan för oss att vi var de enda som lyckades, och att ingenjörerna och srkitekterna (a.ka. mattesnillena) hade stått med miniräknare och försökt räkna ut. Alltså - lösningen är lättare än vad den ser ut... =)

Efter att ha samlats vid det nye skuespillerhus mitt emot den nybyggda Operan, fick vi så veta det vi redan skanderat runt stan hela eftermiddagen - vi VAR vinnarlaget! Vi hade vunnit hela tre av fyra tävlingsmoment! Hurra! Priset var en blänkande röd termosmugg, bra att ha på tåg fram och tillbaka till jobbet!

Kvällen avslutades på Vesterbro, på restaurangen CoFoCo (Copenhagen Food Company), en mysig miljö med god mat. Sen kom det tråkiga med att vara boende i Helsingborg - medan de andra njöt av dessertvin och kaffe var jag tvungen att packa ihop för att ta mig hem, så att jag skulle vara framme på rätt sida midnatt... :(

Men, jag överlever - idag är nämligen sista dagen innan en hääärlig fyradagarshelg! Jippiiii!

/S

Inga kommentarer: