måndag, augusti 18, 2008

Att ändra uppfattning

Jag arbetar ju med att göra Köpenhamn mer tillgängligt för funktionsnedsatta. Idag har jag varit ute i stadsdelen Christianshavn tillsammans med fyra personer som har olika typer av problem med att komma fram. Två i rullstol och två med olika typer av synsnedsättning. Vi skulle kika på om det fanss några särskilda ställen där det behövdes åtgärder. Vi kan ju inte uppfylla alla önskningar, men vi kan definitivt prova att göra något åt saken.

För att verkligen verkligen förstå vad det innebär, så testade jag på att sitta i rullstol en lång stund, och gå med förbundna ögon och blindkäpp en inte lika lång stund (alldeles alldesl för obehgligt för ett kontrollfreak som jag!). Vilken förändrad uppfattning man får. Saker som att bara trottoaren lutar en liten smula, så måste ena armen överkompensera massor vad gäller att snurra på hjulen. Och bara trottoarkanten är ett par millimeter för högt, så blir det genast massa svårare att komma upp.

Och för att inte tala om blindhet. Huga. Saker ivägen både här och där och man har absolut nol koll på vart man befinner sig. Om det saknas ledlinjer så är man totalt lost. Fy!

Jag har verkligen fått en ny sorts uppskattning för de människor som i vardagen inte har det lika lätt att komma runt som vi andra.

Och en liten vardagslärdom, som vi alla kan bli bättre på: När du cyklar - gör det på avsedda ytor, och när du parkerar din cykel, se till att du gör det på rätt ställe så att den inte kommer ivägen för någon som inte kan trixa sig fram lika enkelt som du! =)

/S

Inga kommentarer: