onsdag, september 10, 2008

Sluta skrämma oss vuxna (?) också!

bild från www.crystalinks.com

Läser på Aftonbladet att CERN skrämmer barnen.

Är det inte fler vuxna (kanske särskilt de som läst Dan Browns bok Angels and Demons) än jag som (kanske något irrationellt - men är inte det själva kärnan med många rädslor) OCKSÅ är lite halvskraja för vad effekterna av "världens dyraste experiment" kan bli?

Jag tycker inte riktigt att det känns helt säkert att skicka mikroskopiska partiklar i en 27 km lång tunnel på kollisionskurs med varandra med syftet att återskapa förutsättningarna för Big Bang, när man inte riktigt vet vad konsekvenserna kan bli (hmm... det är ju trots allt ett experiment).

Samtidigt är jag väldigt fascinerad av den mänskliga kapaciteten att kunna skapa dessa förutsättningar.

Och till sist är jag sur över tidningsrubriken att barnen säger: "sluta skrämmas". För det är väl trots allt till stor del p.g.a medias domedagsrapportering som rädslan uppkommit. Självcensur, någon?

Så, det var allt jag ville ha sagt.
Nu ska jag paniskt krypa upp i fosterställning och försöka komma på ett sätt att njuta av de 25 (eller var det kanske bara 15?!?!?) dagar det är kvar tills partiklarna sänds på kollisionskurs... =)

/S

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig när det gäller kvällstidningarnas sensationsjournalistik. Det är de som har skapat "rädslan". Är det dessutom som du säger att det finns en stor grupp av vuxna som också låter sig skrämmas - då är det krisläge i Svea rike!

Vuxna måste tänka kritiskt! KRITISKT! Det är en plikt! Låt vara att man blir rädd initialt, men då får man söka egna fakta. Vad ska forskarna göra? Forskarna ska studera partiklar som kolliderar i höga hastigheter. Är detta farligt? Inte farligare än att det utan större konsekvenser inträffar på jorden hundratusentals gånger varje sekund. Jorden BOMBARDERAS STÄNDIGT av partiklar, och skulle detta ge farliga svarta hål som resultat. Ja, då hade vi varit körda för ca 13,7 miljarder år sedan, så vårt universum blev till.

Vakna vuxna svenskar. Kunskap är aldrig tung att bära.

Anonym sa...

Tack för ditt svar. Nu är jag skyldig dig öl på Söder vid tillfälle, som du kan se på mitt första inlägg.

Och tack för ditt förtydligande. Det är inte sällan jag reagerar innan jag hunnit läsa allt, så jag får försöka bättra mig framöver.