torsdag, juni 04, 2009

Avslappnat

Det är mycket som händer med kroppen under en graviditet. Bl.a. ska tydligen ligament, muskulatur och annat härligt inuti kroppen slapna av för att livmodern ska kunna växa sig stor utan problem.

Dock för detta med sig vissa problem. För min del har den största ilskan riktats mot 24 timmars halsbränna, av den kvalisort som gör så ont att man får kräkkänslor. Dock har jag den senaste veckan upptäckt ytterligare en icke så angenäm bieffekt av denna kroppsliga slapphet: strupen. Den är numera så avslappnad att jag sväjer fel minst ett par gånger varje dag. Och den som varit höggravid och försökt få till den typ av kraftfulla hostning som behövs för att lossa på drycken, matbiten, saliven eller vad det nu kan vara, vet vilken skrattretande situation det innebär. Istället går man och hostar och hostar och hostar i all evinnerlighet samtidigt som man måste knipa ihop benen för att inte kissa på sig. =)

Suck och ve, någonting säger mig att detta bara är början på den "avslappnade" (nä, jag vägrar använda mig av ordet förslappade) kropp som följer med en förlossning... Hahaha. Richard har lite fint undrat hur länge man måste vänta med tuff motion efter bebis. Hans tips var två veckor... Jag skulle vilja se honom ut och springa två veckor efter nedkomst. Jag håller benhårt fast vid barnmorskans tre månader!

/S

Inga kommentarer: