måndag, augusti 11, 2008

Kärleken till det tryckta ordet

Jag har alltid varit en bokmal. Plöjer genom böcker och lägger dem på hög. Alskar att kunna drömma mig bort och lämna verkligheten för en stund.

Ibland hittar jag något alldeles extra. Nu senast var ett sådant tillfälle. Jag föll återigen hals över huvud för en bok av min japanske favoritförfattare - Haruki Murakami.


bild från www.amazon.com


Denna gången var det "Kafka on the shore" som fångade mig. En bok som jag blev rekommenderad för tre år sedan när jag låg på en strand i Kenya, men som jag aldrig tagit mig tid till att läsa, förrän nu. Jag gav den faktiskt till min mamma att läsa först!

Murakami kan som ingen annan låta läsaren gå förlorad i en parallellvärld någonstans mellan dröm och verklighet, där allt otroligt ändå uppfattas som mer eller mindre normalt, för det vore liksom konstigt om det vore på något annat sätt. Om det t.ex. INTE hade funnits talande katter i boken...

Kafka handlar om en femtonårig rymling, en gammal glömd gubbe, ett bibliotek och en kärlek som består - opåverkad av tidens tand. Ett riktigt äventyr, som dock är fast förankrat i vår moderna värld.

LÄS DEN!!!

Inga kommentarer: