måndag, januari 21, 2008

Förutsättningslöshet...

Varför är det så att två till synes likadana dagar kan ge så totalt olika resultat?

Förra måndagen hade jag som mål att springa 7km på SATS, kom dit, och det kändes som om jag flög fram på löpbandet. 7 km gick lätt som en plätt, så jag gjorde en Forrest och fortsatte springa. Efter en timme stängde maskinen av sig och då hade jag sprungit 9.32 km, längre än jag någonsin sprungit förut. Hurra kände jag, helt oplanerat, men jösses vad härligt. Sprang sedan ytterligare 5 km senare under veckan, och gick en härligt lång 1½ timmes rask promenad igår.

Idag var målet åtta kilometer, en enkel match tänkte jag med tanke på att förra veckans löpning gick så bra, och resten av veckans träning var likvärdig med den jag hade veckan innan det loppet. Fy fasiken vad fel man kan ha. Idag kände jag mig som värsta losern, redan efter fem kilometer var jag så trött. Så trött. De sista 1½ kilometrarna kan jag knappt komma ihåg mer än att jag räknade ner minuterna tills jag ÄNTLIGEN skulle vara färdig. Men, jag gjorde det. Jag sprang hela vägen, och genomförde min plan.

Vad var det då som gick fel...? Jag ökar visserligen med 0.2 km/h varje löppass, men att gå från 8.6 som starthastighet till 8.8 kan knappast påverka så radikalt, eller? Jag hade ätit lika långt innan passet (och kände inte av det alls, knappt något håll eller något sådant), och kände mig lika pigg och kry som innan. Hur knepigt som helst! =)

Fast nu är jag 592 kalorier fattigare, 8 km starkare och nästan 100% piggare än innan! Alltid nåt!

Inga kommentarer: