fredag, januari 18, 2008

Är jag en fejk...

Jag är en sån person som ogillar människor som inte lever som de lär. Jag tycker att det är knasigt att stå och prata vitt och brett om sina ideal och sedan vända kapan efter vinden och göra precis tvärtemot ändå.
Just nu är jag inne i en sådan situation... Vad göra?
De senaste 3½ åren har Richard ägt en SAAB 9000, svarta faran =), 1990 års modell. Som man kan förstå är den år 2008 i ett ganska skruttibang bang-aktigt skick, och ska nu säljas eller få åka till bilhimlen. Som miljöstrateg och med försök till brett miljötänk har jag länge propsat på att nästa bil vi köper ska vara åtminstone från 2000 eller senare (allt blev bra mycket bättre på lagfronten då vad gäller utsläpp, rening, miljöpåverkan i övrigt m.m.), och att vi ska ha en liten bil (vi är ju bara två i familjen än så länge). Dessa två ståndpunkter går tvärsemot vad Richard önskar. Han vill inte lägga så mycket pengar på en bil som en så pass ny bil kostar, och han vill ha en stooooor bil. Han windsurfar - det argumentet kan jag nästan köpa, och så tycker han att om vi ska ha en familj en dag so måste vi ju ha en större bil (men då kontrar jag och säger att en gammal stor bil är ju ändå så pass skruttig att vi inte kommer att ha den den dagen vi tillslut får barn...). Nåja, vi kan iaf inte mötas på mitten, eftersom herr Trabjerg inte kan tänka sig att kompromissa. Jag kan tänka mig en mellanklassbil, bara den inte drar för mycket bensin osv. Han är benhård.
Det svåraste med att backa upp min argument är att det trots allt kostar mer med mitt förslag, och som alla vet så är inte pengar något vi precis rullar i för tillfället. Så, då blir man en sån där hycklare, där det trots allt är plånboken som får avgöra, inte miljötänket.
Nu har då Richard fått nys om en annan SAAB 9000, fem år nyare, välskött etc etc. som han vill kolla på. Jag HATAR SAAB 9000. Det är en alldeles för stor bil för att lilla jag ska känna mig säker i den, jag har ingen riktig överblick när jag kör, än mindre när jag ska parkera. Blä. Fast Richard menar, och har alldeles rätt med det tyvärr, att en SAAB 9000 är perfekt, eftersom han redan har vinterdäck som passar, ett takräcke som passar, andra grejer som passar till bilen. Vad kan man då säga. "Näe jag vill inte", som en annan femåring...? Konstruktivt...
Så nu står man där med hatten i hand, och ska åka ut och kolla på det förbaskade åbäket. Det var iaf mitt krav. Om jag ska bli någon form av medfinansiär (vilket jag iofs betvivlar), så MÅSTE denna bil kännas bättre att sitta i och att köra. Jag måste kunna komma upp i sätet ordentligt, så att jag inte ser ut som ett barn bakom ratten!
Verkligheten är alltså att jag kommer att vara miljöbov i ett par år till... blä blä blä. Kanske väger det faktum att jag så gott som ALDRIG tar bilen själv någonstans uppväger detta faktum...? :o)

/Sofie

Inga kommentarer: