onsdag, april 16, 2008

Cyklarnas stad

Som ny i en stor stad är det ibland svårt att känna att man kan ta till sig vad som händer runtomkring en. Nu är ju visserligen inte Köpenhamn en HELT ny stad för mig, men man har ju tidigare varit där som turist, inte som civilist eller vad man ska säga. Iaf, om man känner att man vill ta till sig en stad på bra sätt, då är Köpenhamn perfekt. Köpenhamn måste vara alla cyklisters favoritstad. Det är cyklister överallt, och ännu viktigare, alla bilister/bussar/lastbilar etc TAR VERKLIGEN HÄNSYN till cyklisterna. Det finns en hel cykelstrategi för kommunen, med högt satta mål om hur många procent som ska ta cykeln tll jobb t.e.x.

Trogna denna cykelfilosofi var det naturligtvis cykeln som gällde när CAU (mitt center förkortas så) gav sig ut på förvaltningsutflykt i går. Vi syklade oss genom de inre delarna av Köpenhamn, Nörrebro och en massa andra ställen för att se olika anläggningsprojekt med anknytning till barn och lek. Innovativa lekplatser med piratskepp, underjordiska sporthallar, kvartershörn med mutlisportarena och en riktig x-games-hall. Det var riktigt roligt att få se "frukten av vårt arbete" (även om jag knappast kan ta åt mig någon av äran ännu), och ännu roligare att komma runt i stan. Köpenhamn växer på en, jag gillar stan mer och mer för varje dag. Bohemisk och avslappnad på ett helt annat sätt än t.ex. Stockholm, som annars är min favorithuvudstad.

Imorgon är sista dagen på jobb denna vecka, sedan är det dags för en av Danmarks mest kryptiska helgdagar - Store Bededag. Ingen, inte ens danskarna vet vad denna dag innebär, eventuellt något om en fyrkantig bulle... Själv ska jag ägna mig åt att ta skaplig sovmorgon, besöka Campus, åka på shoppingtur med mamms och sedan möte upp Helen och Hilde för en after work!

/Sofie

Inga kommentarer: