fredag, maj 30, 2008

Friluftsliv

Frisk luft i alla fall.
Eller...Utomhusmiljö kanske man ska säga... Vet inte hur friskus det egentigen är att vara ute i storstadsmiljö... =)

Tillbringade hela gårdagen utomhus, i strålande sol (and I've got the burn to prove it...). Det var egentligen inte tänkt så, men saker och ting som jag hade planerat in på stan tog längre tid att räkna med.

För det första var jag ju ovanligt tidig till CPH igår, klockan var inte ens kvart i åtta när jag stegade in på Politigården för att vara med om Center for Trafik's stora event "Hovedträf 2008", där 20 3:e klassare från kommunen fick en förmiddags utbildning i cykel och trafiksäkerhet, och fick fråga poliser en massa olika frågor. Självklart var det pickadollorna som renderade flest frågor, batonger skickades runt, och till slut ringlade det sig en lång kö fram till farbror polisen, som lät barnen ha handklovar på en kort sekund... =)

Politigården är en väldigt vacker byggnad, med en alldeles cirkulär innergård i ljus sandsten, fantastisk akustik, och det var bara bländande vckert att se solen gå upp över takranden. Tror inte att nedanstående bild riktigt kan förmedla detta, men det är värt ett försök iaf...



Jag hade bara tänkt stanna på eventet någon timme eller så, men det dök hela tiden upp ngot nytt att lära, så det slutade med att jag stannadeända till kl 12. Då var det bara en knapp timme tills jag skulle möta en av mina projektgrupper, så jag kände mig lite som en kosmopolit(?), och satte mig på ett trendigt café och surfade med en espresso vid min sida (sen NÄR dricker jag espresso???).

Kl. 13 möttes tillgänglighetsgruppen för några timmars promenad s stadskärnan och Christianshavn, för att kika på bygget av den första tillgänglighetsruten genom Ströget, och få tips och råd på vad vi kan göra när vi sätter igång och projekterar vår del. Nu går jag runt med tillgänglihetskritiska ögon hela tiden, och jag kan säga att Helsingborg inte är något drömställe, i varje fall inte för dem med någon form av nedsatt syn!


Byggjobbare på g. med tillgänglighetsruten vid Ströget

Gårdagskvällen spenderade vi After Workandes på O'Learys, och sedan i biosalongen. Indy... Ja, gå och se den, bara för att, men förvänta dig ingenting... Jag gillar 80-talsversionerna mycket bättre!

/Sofie

Inga kommentarer: