torsdag, juli 17, 2008

It's a small small world...

Helsingörs station kl. 7.20 på morgonen. Skyndar mot tåget.

"Hej Sofie!"
Vänder mig om och ser min gamla gymnasielärarinna Elizabeth, fräsch och blond och glad. Har inte sett henne på flera år, och hon var en av mina favoritlärare (hon är amerikanska och ni vet ju vad jag tcker om det). Stannar till och växlar några ord om livet, vad som händer, får ett "good on you, girl!" när jag berättar om mitt nya jobb i Köpenhamn (somehow låter det väldigt viktigt när man hasplar fram titeln "projektledare i Köpenhamns Kommun"), och får veta att hon ska gå yoga-lärarkurs. Är helt fokuserad på henne när jag får en liten knuff på axeln av tjejen som står bredvid henne (och som jag inte ägnat en blick åt). "Gick inte vi i Tomelilla tillsammans?"

"Va??" Jo, men visst gjorde vi det, bredvid mig står Terese, den mörka, vilda, alltid skrattande glada. Strålande vacker. Ser lycklig ut. Jag blir helt paff. Ibland blir det lite för mycket för hjärnan att ta in så tidigt på morgonen. Hon ska så klart också på samma kurs.

Klockan är fem i halv. Tåget går snart. Önskar att jag hade kunnat stanna längre och prata mycket mer med dessa två härliga personer som på olika sätt har förgyllt mitt liv i perioder. Men jobbet kallar. Damn...

Såg en regnbåge på väg in i tåget. Idag ska bli en bra dag.

/Sofie

Inga kommentarer: